Träning i Barcelona

Nu är jag i Barcelona och träningen med nya pulsklockan har börjat!

Jag har även lyckats sola en del redan 🙂

Första dagen efter flyget landat drog jag direkt till hotellet. Ett otroligt fint hotell precis vid stranden. Stranden jag bor på heter Playa de Sant Miguel.

Efter en god middag med en kompis som bor i Barcelona gick vi vidare och tog några drinkar på en av strandens barer i kvällssolen. En väldigt lyckad första dag och jag tog mig i sängs relativt tidigt då jag tänkte börja träningen med min nya pulsklocka dagen efter.

Första träningen

Då var det dags. Det första jag gjorde var att spänna på mig min nya pulsklocka från Garmin. Jag har precis börjat mäta min puls då jag känner mig mycket mer motiverad med ett sådant verktyg. Jag ville gå ut hårt, trots gårdagens kanske lite för många drinkar.
Det bär ut på stranden. Den tjocka våta morgonsanden är något bättre att springa på än när den är torr under dagens senare timmar då solen värmt upp den. Det är också lite svalare på morgonen. Min pulsklocka mäter upp en kanske högre puls än vanligtvis. Men det är kanske beroende på gårdagen men jag tror mest det är på grund av att mina muskler inte helt är vana vid att springa på sand. Det är mer påfrestande för vaderna än vanlig löpning.
Jag hade tidigare ett pulsband som jag bar runt bröstet som jag kopplade till en pulsklocka men efter ett års slit med det kände jag att det var dags att byta till en klocka. Scoutade runt en hel del på nätet och hittade till sist en riktigt bra modell från Garmin. Med den kan jag även mäta distans genom GPS.

Löprundan började på stranden med ett högt tempo i cirka 1 timma. Jag sprang sedan vidare upp på asfalten för att söka igenom staden något. På en timma hinner man se riktigt mycket och det kändes nästan som jag kunde se hela staden med det tempo jag höll.

Nedan kan ni se hur pulsen förändrades under rundan.

  • Stranden 0-30min: 165 puls
  • Stranden 30-1h: 155 puls
  • Asfalt 1h-1.5h: 135 puls
  • Asfalt 1.5h-2h: 140 puls

Som ni ser så är stranden väldigt mycket mer ansträngande för mig. Kommer bli kul att se hur detta förändras under semestern.

Efter denna långa och fina springtur tog jag en go lunch på stranden och sedan slappade runt poolen. Nu sitter jag och skriver i eftermiddagssolen och ser fram emot en god middag med några andra vänner som också är här på semester.

Here we go – Sola och bada !

Då drar vi igång.
Sol och bad direkt i Spanien!

Ta det lugnt, varje dag, hela tiden.

— Steve

Detta är då mitt första inlägg. Jag vill först och främst säga att jag ser fram emot att skriva av mig. Det ska bli väldigt intressant och jag hoppas att detta kommer bidra till min utveckling men också hjälpa ett fåtal personer på vägen.
Jag ska iväg till södra Spanien för en liten semester. Som ni kanske vet älskar jag sol och bad och vad passar inte bättre än Spanien. Yes det kanske är lite dålig tidpunkt på året men det är inte så kallt som man kan tro.
Kolla tabellen över vädret i Barcelona under November.

Vädret i Barcelona

Snart bär det iväg, jag återkommer med fler inlägg på plats!

Nästa stad, nästa äventyr!

När jag senast skrev var jag i Barcelona. Många har en bild av Barcelona som en nästan oändlig strand med mycket aktivitet och härligt soligt väder och det stämmer men det finns mycket annat också. Om man tar sig utanför Barcelona finns också väldigt mycket att upptäcka.
Jag ska inte stanna i Barcelona för i Januari åkte jag vidare till Portugal. Ännu ett solsäkert underbart ställe, Yes! Jag tänkte att jag skulle lära mig surfa nämligen.
undefined
Jag kan meddela att för en medelålders man som mig så är det inte helt enkelt. Man lär sig inte lika snabbt som i de unga dagarna och kroppen hänger inte riktigt med tyvärr men jag har kommit en bit på vägen. Mer om det senare.
Corona! Denna världsomspännande pandemi har även gjort mig strandsatt. Precis när jag hade fått fart på surfingbrädan kom smittan till oss också. För tillfället befinner jag mig i Peniche. Ett surfmecka på atlantkusten. Perfekt för en solgalen man som mig! Men ack så otur att jag måste stanna inomhus.
Till skillnad från Sverige så har vi strikt karantän, alltså total karantän. Vi får i princip inte lämna vår bostad. För en globetrotter som mig är detta såklart öken. Jag hade från början inte tänkt att vara kvar så länge i Peniche men nu har jag varit fast i 4 månader. Jag hoppas restriktionerna lättar snart så jag åtminstone kan komma ut och träffa lite folk.
Jag har haft Corona för ca. två månader sedan med lindriga symptom som tur var. Detta gjorde att jag kunde träffa en kompis här nere som jag förmodligen fick smittan av i första hand. Vi vet inte men det kan vara så. Detta är för er information den enda personen jag träffar just nu så jag umgås ”inom familjen” så att säga.
Han hjälpte mig att måla min lägenhet här nere också. Jag hyr en liten tvåa nära stranden som hade en väldigt konstig röd, lila kulör. Jag fick nästan ont i huvudet av den så jag bestämde mig för att måla om den och frågade hyresvärden om det gick bra, vilket det var.
Som tur var har min nya kompis en målarfirma hemma i Göteborg. Han hjälpte mig med allting så jag tänkte att varför kan jag inte dela med mig lite av de otroliga tips jag fick.

Hur du enkelt målar om din lägenhet

Först ska jag förklara att rummet var på ca. 30m2. Det är mitt vardagsrum som sitter ihop med köket.
Han sa att när du väl är igång är det lika bra att måla taket också då det går på bara någon timme och du får bättre linjer mot väggarna sedan.
Så vi började med att täcka längs med väggarna med täckpapper och maskeringstejp. Sedan började vi måla taket med en vanlig vit kulör med lite glans i. Det var som han sa det tog bara någon timme så var första strykningen färdig.
Medans det torkade tog vi en härlig lunch på balkongen med lite vin.
3 timmar efter vi påbörjade första strykningen började vi måla lager två. Mer än så kunde vi inte göra första dagen då takfärgen måste torka innan vi målar väggarna.
Kulören jag valde för väggarna behövdes förstås fastslås med hyresvärden. Jag valde en sandfärgad kulör som passade den i övrigt vita inredningen i rummet.
Vi hade var täckpappen från första dagen längs väggarna och maskeringstejpen längs med golvlisten. Sedan började vi tejpa taket så vi fick en fin linje längst upp.
Sista steget var sedan att bara rolla på den nya färgen, två lager. Vi gjorde detta under ca. 6 timmar när vi båda hjälptes åt. Supersmidigt!
Här kommer en steg för steg lista hur du också kan måla om ditt vardagsrum på ett enkelt sätt.

  1. Täck in rummet innan målning
  2. Måla tak först och spackla eventuella hål i väggarna
  3. Måla eventuella lister vid dörrar eller golv
  4. Måla väggarna
  5. Klart!


Alltid bra att ha fina vänner som också kan hjälpa dig med sådana här saker. Jag är otroligt nöjd med kulöre och behöver inte skämmas när jag tar hit kompisar längre. Dock inte så mycket av den varan på grund av Corona men vi får alla hoppas att det blir bättre snart och att inte för många drabbas.
Just nu finns inga planerade äventyr framöver men jag har en del resmål jag vill till men innan smittan blir bättre sitter ja tyvärr still i båten.
More to come! Stay safe! Keep your distance!

Träning och alkohol med Steve

Welcome back winelovers!

Det var ju en känd profil som en gång sa detta. Sedan senaste inlägget har det hänt en hel del på solresan. Som ni kanske förstår är detta ingen vanlig resa, jag kommer vara borta en lång tid.
Vad har hänt sedan sist?
Jag har fortsatt träna och sola såklart, mer om detta sen! Jag har träffat många trevliga och roliga människor, både gamla och nya bekantskaper.
På grund av detta höga tempo i det sociala så blir självklart träningen lidande ibland. Det blir lätt ett glas vin eller två till middagarna i solen och därför har jag undersökt lite mer hur kroppen påverkas dagen efter man har druckit alkohol.

Träning och alkohol med Steve

Hur påverkas kroppen dagen efter jag druckit?

  1. Vätskebalansen försämras
    Varför påverkas vätskebalansen? Jo när man intar alkohol så kissar man ut mer vätska. Urinproduktionen ökar vilket dränerar dina vätskedepåer. Detta fortsätter under längre tid tills alkoholen är ute ur kroppen. Därför känner man sig oft mer törstig när man dricker och dagen efter. Detta i sin tur kan leda till att man får ont i huvudet.
  2. Leverfunktionen påfrestas
    Alkoholen går ut i blodet när man dricker. Levern rensar blodet från ämnen och alkohol men den kan bara göra detta i en viss maxmängd per timme. Så om du dricker mer än det så ökar alkoholhalten i blodet och du blir berusad. Det tar också lång tid för levern att rensa ut en ordentlig fylla. En genomsnittlig lever kan rensa ut ca. 2cl alkohol per timme. Så ett vinglas tar ca. 2 timmar att få bort ur kroppen.
  3. Immunförsvaret blir sämre dagen efter
    Alkoholkonsumtionen kan öka riskerna för förkylningar och andra sjukdomar. Ditt immunförsvar blir helt enkelt sämre.

Så hur påverkas min träning om jag dricker dagen innan?

Jag brukar inte dricka oerhörda mängder och om det mot förmodan skulle bli så då tränar jag inte dagen efter. Att träna dagen efter man druckit mycket är inte bra för hjärtat och andra funktioner i kroppen. Det är nämligen så att hjärtat slår hårdare och starkare dagen efter man druckit mycket alkohol. Så om du utöver det tränar hårt så tar hjärtat mer stryk eftersom det måste jobba hårdare.
Immunförsvaret blir sämre som jag skrev innan. Man är också mer mottaglig mot förkylning med mera precis efter träning så dessa två kombinationer blir dubbelt riskabelt för sjukdomar som förkylning och dylikt.
Summan är att man kan träna dagen efter man druckit men man bör ta det lite lugnare än vanligt. Kör inte på maxpuls.
Det kan hända att jag tar 3-4 vinglas på en middag och tränar dagen efter. Jag brukar i dessa fall inte träna direkt på morgonen utan vänta lite till innan eller efter lunch.

Jag vill bara uppmärksamma detta ämne då man alltid ska ta sin kropp på allvar och vara försiktig med alkohol , inte bara för kroppens skulle utan många andra anledningar också. Vill du veta mer om hur kroppen påverkas så kan läsa här på IQ.

Bra nu vet ni mer om hur jag tänker när jag intar alkohol och ligger i en träningsfas. Jag kommer säkert återkomma till detta mer under mina resor framöver.

Hi my name is Steve

Jag heter Steve och är en medelålders levnadsglad person från mitten av Sverige. Jag älskar sol och bad och har precis börjat träna. Denna blogg har jag skapat för att skriva av mig om allt som upptar mina dagar och mitt huvud. Jag vill förbli anonym av ett antal anledningar men tanken är att detta mestadels ska vara till för min egen del. Du får gärna följa mitt liv om du så önskar och skriva till mig och kommentera om du vill.