Träning och alkohol med Steve

Welcome back winelovers!

Det var ju en känd profil som en gång sa detta. Sedan senaste inlägget har det hänt en hel del på solresan. Som ni kanske förstår är detta ingen vanlig resa, jag kommer vara borta en lång tid.
Vad har hänt sedan sist?
Jag har fortsatt träna och sola såklart, mer om detta sen! Jag har träffat många trevliga och roliga människor, både gamla och nya bekantskaper.
På grund av detta höga tempo i det sociala så blir självklart träningen lidande ibland. Det blir lätt ett glas vin eller två till middagarna i solen och därför har jag undersökt lite mer hur kroppen påverkas dagen efter man har druckit alkohol.

Träning och alkohol med Steve

Hur påverkas kroppen dagen efter jag druckit?

  1. Vätskebalansen försämras
    Varför påverkas vätskebalansen? Jo när man intar alkohol så kissar man ut mer vätska. Urinproduktionen ökar vilket dränerar dina vätskedepåer. Detta fortsätter under längre tid tills alkoholen är ute ur kroppen. Därför känner man sig oft mer törstig när man dricker och dagen efter. Detta i sin tur kan leda till att man får ont i huvudet.
  2. Leverfunktionen påfrestas
    Alkoholen går ut i blodet när man dricker. Levern rensar blodet från ämnen och alkohol men den kan bara göra detta i en viss maxmängd per timme. Så om du dricker mer än det så ökar alkoholhalten i blodet och du blir berusad. Det tar också lång tid för levern att rensa ut en ordentlig fylla. En genomsnittlig lever kan rensa ut ca. 2cl alkohol per timme. Så ett vinglas tar ca. 2 timmar att få bort ur kroppen.
  3. Immunförsvaret blir sämre dagen efter
    Alkoholkonsumtionen kan öka riskerna för förkylningar och andra sjukdomar. Ditt immunförsvar blir helt enkelt sämre.

Så hur påverkas min träning om jag dricker dagen innan?

Jag brukar inte dricka oerhörda mängder och om det mot förmodan skulle bli så då tränar jag inte dagen efter. Att träna dagen efter man druckit mycket är inte bra för hjärtat och andra funktioner i kroppen. Det är nämligen så att hjärtat slår hårdare och starkare dagen efter man druckit mycket alkohol. Så om du utöver det tränar hårt så tar hjärtat mer stryk eftersom det måste jobba hårdare.
Immunförsvaret blir sämre som jag skrev innan. Man är också mer mottaglig mot förkylning med mera precis efter träning så dessa två kombinationer blir dubbelt riskabelt för sjukdomar som förkylning och dylikt.
Summan är att man kan träna dagen efter man druckit men man bör ta det lite lugnare än vanligt. Kör inte på maxpuls.
Det kan hända att jag tar 3-4 vinglas på en middag och tränar dagen efter. Jag brukar i dessa fall inte träna direkt på morgonen utan vänta lite till innan eller efter lunch.

Jag vill bara uppmärksamma detta ämne då man alltid ska ta sin kropp på allvar och vara försiktig med alkohol , inte bara för kroppens skulle utan många andra anledningar också. Vill du veta mer om hur kroppen påverkas så kan läsa här på IQ.

Bra nu vet ni mer om hur jag tänker när jag intar alkohol och ligger i en träningsfas. Jag kommer säkert återkomma till detta mer under mina resor framöver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s